Zápis z jednání mezi ZO UZO IKEA Stores ČR a IKEA Česká republika, s.r.o. 16.5. 2025

09.06.2025

Datum jednání: 16.5. 2025

Čas jednání: 13:30-15:30 hod

Místo jednání: IKEA Černý Most

Přítomní:

• Za ZO UZO IKEA Stores ČR - Monika Bystroňová, David Polák

• Za IKEA Česká republika, s.r.o: Eva Hrachová

Body jednání:

1. Práce s prodejními systémy, ISOM, SALJA apod.

Odbory: Na základě podnětů otevřeli ZO diskuzi k nekomfortní situaci při práci s uvedenými systémy. Často dochází k výpadkům systémů, lidé mají pocit, že hlášené incidenty nejsou řádně řešeny a jsou časté, stěžují si na slabé wifi připojení, které omezuje možnosti použití scannerů.

Zaměstnavatel: Prodejní i jiné systémy se stále vyvíjejí a mění. Dochází k postupnému vylepšování, zjednodušování a slučování. Dochází také k transformacím na některých odděleních a v rámci nich dochází k přechodu na efektivnější aplikace a systémy. IKEA Česká republika, s.r.o. aktuálně pracuje na posílení pokrytí wifi signálem na jednotlivých obchodních jednotkách, což má za cíl zlepšení rychlosti a práce se scannery ale i dalšími systémy.

Odbory: Nejsme si jisti, jestli procesy hlášení chyb a problémů se systémy jsou správně nastaveny a zejména, jestli povědomost o nich je dostatečně předávána na zaměstnance.

Zaměstnavatel: Chyby, výpadky, problémy a chybějící funkce jednotlivých systémů a aplikací, je třeba hlásit IT podpoře, superuserům a odpovědným osobám, případně předávat informace vedoucím pracovníků, kteří by měli tyto problémy dále hlásit. Výpadky je třeba hlásit nejen jednotlivě, ale i souhrnně na denní bázi. Tato hlášení jsou důležitá, aby docházelo k odstranění a předcházení dalším problémům.

Odbory: V oddělení péče o zákazníků musí běžný zaměstnanec znát cca 30 různých přístupových údajů do různých systémů. To považujeme za příliš mnoho. Po diskusi se dohodlo, že pro další jednání dodáme seznam všech přístupů, které musí znát zaměstnanec oddělení péče o zákazníky. Projednávání tohoto bodu bude pokračovat po doplnění podkladů.

2. ISHARE – jak se pracuje s výsledky, tlak na zaměstnance k jeho vyplnění

Odbory: Proběhla diskuse o IShare. Odbory na základě podnětů požádaly o podrobnější vysvětlení práce s průzkumem, jeho zpracováním a přípravou. Dále otevřely diskuzi ohledně četnosti a požadavcích na účast v něm. Za odborovou organizaci bylo navrženo prodloužení termínu mezi průzkumy – každý druhý rok, z důvodů krátkého času na implementaci akčních plánů.

Zaměstnavatel:

  • IKEA Česká republika s.r.o. považuje Ishare za nejdůležitější nástroj zpětné vazby. Je to standardní proces v rámci INGKA. Je to největší průzkum mezi zaměstnanci, proto jsou data z něj pro zaměstnavatele důležitá.
  • Nižší frekvence průzkumů není možná, je to nastaveno z Globálu a centrálně je i určeno období, kdy musí proběhnout. Je však možnost nastavit termín průzkumu v rámci tohoto období – tj. např. v únoru. To je na dohodě mezi vedením obchodním jednotek (CZHUSK).
  • Průzkum jako takový je skutečně dobrovolný, nicméně vzhledem k tomu, jaký význam má se ho IKEA Česká republika s.r.o. snaží důsledně komunikovat. Konkrétní způsob komunikace je však na jednotlivých obchodních jednotkách a vedoucích
  • IKEA Česká republika, s.r.o. nabízí každému zaměstnanci možnost účasti a spolupráce na tvorbě a způsobu komunikace dalších průzkumů.
  • Otázky v Isharu jsou nastavené globálně, aby bylo možné relevantně srovnávat jednotlivé trhy a obchodní jednotky. Překlady se zpřesňují a co se týká nepřesností v překladech odpovědí zaměstnanců z dřívějších let, ty by měly být tentokrát eliminovány, jelikož se odpovědi již nebudou překládat strojově. Jednotný překlad do anglického jazyka je doporučovaný kvůli anonymitě v rámci týmů. Z odpovědí jsou eliminovány pouze vulgární odpovědi nebo odpovědi mířící na konkrétní osoby.
  • Pro chybějící témata v průzkumu Ishare, jako například odměňování slouží průzkum Co-worker journey, jehož výsledky se zveřejňuje každá jednotka podle svého komunikačního plánu, zároveň komunikaci může spojovat s komunikační výsledků IShare.
  • Výsledky průzkumu Ishare jsou ještě před zveřejněním nejprve prezentovány společností Effectory country managementu a unit managerům, včetně vysvětlení různých oblastí, globálních vlivů a podobně. Následně se vytvářejí akční plány na jednotlivá KPI z průzkumu, nejen na úrovni týmů, ale také na úrovni obchodních jednotek a na úrovni country, ty jsou následně prezentovány na globální úrovni a každou tercii se reportují.

3. Revize kompetenčních profilů

Odbory: Řada kompetenčních profilů není řádně popsána. Často nejsou delší dobu aktualizované, takže neodpovídají skutečnému obsahu práce a platovému ohodnocení.

Obě strany se dohodly na doplnění podkladů, odborová organizace připraví příklady konkrétních kompetenční profilů, které by bylo potřeba doplnit. Diskuze bude pokračovat na dalším jednání.

4. Řešení individuálních případů

Všechny případny byly projednány a dohodnut další postup. S ohledem na ochranu osobních údajů nebudou detaily zveřejňovány. Děkujeme za pochopení.

Zápis vyhotovil: David Polák

S obsahem zápisu byla IKEA Česká republika, s.r.o. seznámena, a je zveřejněn včetně poskytnutých úprav a připomínek.